REVIEWS

OMTALE / REVIEWS

'At finde det universelle i det stedlige.

Det må siges at være Susanne Bondrops mission'



Af Tom Jørgensen, kunstanmelder ved Jyllands Posten,

redaktør af Kunstavisen

 

Det stedlige er i dette tilfælde Dyrehaven nord for København. Et motiv, kendte danske kunstnere som P.C. Skovgaard og Theodor Philipsen har malet før hende.

 

Susanne Bondrops malerier adskiller sig imidlertid både fra Skovgaards guldalderstemninger og Philipsens impressionisme. Hendes stil og visioner minder mere om det symbolistiske maleri fra slutningen af 1800-tallet. Et maleri, hvor fornemmelsen af landskabet var vigtigere end det fotografisk registrerende, og hvor de dekorative og mere flademæssigt baserede kvaliteter spillede en dominerende rolle.

 

Man kan se dette i Susanne Bondrops valg af yndlingsårstid. Skovgaard maler sommeren, mens Philipsen bl.a. i sit glimrende ”En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin” er fascineret af denne årstids gyldne løv.

 

Susanne Bondrop kan finde på at vise os Tjørnesletten i blomstrende hvidt forårsskrud, men har ellers en forkærlighed for vinteren. Her maler hun træernes nøgne grene som et fletværk og trådnet af bølgende linjer sat op mod de lodrette stammer. Farverne er stærke og klare: sneens blålighvide toner overfor solnedgangens gule og orange kulører. Hun præsenterer os både for trægrupper set fra afstand og for en zoomlinsevirkende fokusering på enkelte træer. I det sidste tilfælde ofte med træet badet i et forunderligt gyldent lys.

 

I nogle andre malerier bevæger Susanne Bondrop sig væk fra Dyrehaven mod den nærliggende Bellevue Strand. Her har hun især et godt øje til Arne Jacobsens Livreddertårn. Tårnet, der er indbegrebet af nordisk rationel funktionalisme, sætter hun ind i rammer, der er helt og aldeles ufunktionalistiske med dramatiske skyformationer, ekspressiv linjeføring og et voldsomt livtag mellem hvide og dybe mørkviolette farver. Et helt naturdrama udspiller sig for vores øjne.

 

Denne evne og lyst til at gengive stærke følelser og intense stemninger finder vi ligeledes i et par malerier af bornholmske rapsmarker. I disse billeder med tyndt påført farve fokuserer Susanne Bondrop på kontrasten mellem den gule raps, den blå himmel og det grønne græs. Også her hæver stemningen og atmosfæren sig over det stedlige. Det næsten indefra kommende lys og den taktile fornemmelse for vækster, jord og himmel har også her universelle kvaliteter.




Fine Art Import


'Susanne Bondrop Follows Her Intuition'


Submitted by editor on December 14, 2014 – 2:50 pm


Her vibrant works exude sunshine, air and space, giving each a physical immediacy that plays off beautifully against the abstract elements of the artist’s approach. Whether she is painting in acrylics on canvas or working in pastels on paper, Bondrop employs her sharp eye for line, composition and color to create images that combine her unique sense of perspective and form with a charming spontaneity.

    “Intuition leads my brushes,” she says, and that can clearly be seen in her paintings. Perhaps that instinct and freedom are most evident in her approach to texture. Constructing her images from layers of brushstrokes or boldly drawn swathes of pastels, she gives the surface of each image a powerful energy. That force is magnified by her expressive color palette, in which the balance of bright and muted tones creates a dynamic rhythm and vivid sense of space. The resulting images conjure up a world that feels utterly believable and real, while remaining part of the artist’s inner, personal vision.


Agora Gallery, New York

2015-2016

Represented by Agora Gallery, Manhattan, 530 West 25th Street

http://artisspectrum.com/magazine/33/#104

http://artisspectrum.com/magazine/32/#85

http://www.agora-gallery.com/exhibitions/Reception_Photo_Album.aspx?exhibitionDate=01/08/2015



Opening reception at Agora Gallery on You Tube

http://www.youtube.com/watch?v=xYXT-g5qHQI